Veel gestelde
vragen => Een huis of bouwgrond kopen in Marokko
Een huis of bouwgrond kopen in Marokko
Bij het kopen van een huis of bouwgrond in Marokko komen veel zaken
op u af. Hieronder vindt u meer informatie over aspecten waar u
rekening mee dient te houden.
Onroerend
goed
Aankoopprocedure
Financiering
Additionele
kosten
Belastingen
Hulp nodig?
Overige vragen
Onroerend
goed
Het is belangrijk te achterhalen wie de grondeigenaar is en of het
eigen grond of erfpacht betreft. In Marokko is het van het grootste
belang dat de verkoper ook de énige juridische eigenaar is
en dat er geen hypotheken of schulden meer op het huis of op de
grond rusten. Let ook op het opleveringsniveau van de woning. Dit
kan casco (zonder keuken, badkamer, etc.) of turn-key (geheel afgewerkte
woning). Als er sprake is van verplichte servicekosten en/of een
vereniging van eigenaren, leg dan vast wat daarvoor wordt geleverd.
Van welke voorzieningen kunt u desgewenst nog meer gebruik maken?
Denk hierbij aan schoonmaak, bewaking, beheer en verhuur. Kijk goed
wat de omgeving aan voorzieningen te bieden heeft en informeer op
het gemeentehuis altijd naar de bestemmingsplannen. Daarin ligt
vastgelegd wat de mogelijkheden van uw onroerend goed zijn, maar
ook hoe de omgeving van uw huis er in de toekomst uit komt te zien.
Wellicht zijn er plannen om een park in de omgeving aan te leggen,
maar er kan ook een discotheek naast uw deur worden gebouwd.
Aankoopprocedure
Als u het juiste onroerend goed heeft gevonden en u wilt overgaan
tot de koop, dan zal er overeenstemming moeten worden bereikt over
de koopvoorwaarden. Hierbij is het verstandig om een juridisch adviseur
in te schakelen. Deze kan ook uitzoeken of de verkoper tevens eigenaar
is en of er geen schulden meer rusten op het onroerend goed en/of
de grond. Voordat de koopakte wordt getekend, ondertekent de koper
meestal eerst een privé-contract met de verkoper of de makelaar.
Deze voorlopige koopovereenkomst wordt ook wel eens overgeslagen,
maar dient altijd opgemaakt te worden als er een deposito vooruit
wordt betaald. De notariële akte van eigendom wordt opgemaakt
en gearchiveerd bij de notaris. Er zijn verschillende soorten escrituras.
Het type dat gebruikt wordt, is afhankelijk van het soort transactie.
Het verschil tussen de aankoopprijs, de aanbetaling en eventueel
de hypotheek dient per bankwissel/cheque of bankopdracht te worden
voldaan. Nadat het geld betaald is, ontvangt u van de notaris een
duplicaat van de escritura waaruit blijkt dat u de nieuwe eigenaar
van het onroerend goed bent. De originele akte wordt verstuurd naar
het kadaster en daar wordt uw naam ingeschreven op de kadastrale
akte. Pas op het moment dat de escritura is ingeschreven, bent u
rechtmatig eigenaar. De leges en belastingen dient u binnen dertig
dagen na de overdracht e hebben voldaan.
Financiering
Voor Nederlanders kan maximaal 70% van de taxatiewaarde gefinancierd
worden. Indien de aankoopprijs lager is dan de taxatiewaarde wordt
de aankoopprijs als referentie aan- gehouden. Grondstukken kunnen
tevens gefinancierd worden tot 50% en uitzonderingswijze tot 60%.
Bouwfinancieringen tot 70%.
Aanvraag voorstel hypotheek
Bij het aanvragen van een hypotheek heeft u een aantal documenten
nodig.
Particulieren:
- copy paspoort
- loonstrook
- belastingaangifte
- jaarafrekening
- overdrachtsakte woning nederland
- taxatierapport woning nederland (indien voor handen)
- schulden-opgave nederland (hypotheek/persoonlijke leningen)
- bankafschriften laatste 6 maanden
- bankreferentie
- overzicht effecten (spaarrekeningen,aandelen,obligaties)
Zelfstandigen/ondernemers:
- copy paspoort
- balans firma/bedrijf
- belastingaangifte firma
- copy uittreksel handelsregister firma/bedrijf
- certificaat accountant met indicatie onttrekking salaris firma
- bezittingen
- schulden
- bankreferentie
- eigendomsakte woning nederland
- taxatierapport woning nederland (indien voor handen)
- rekening afschriften laatste 6 maanden
Additionele
kosten
Bovenop de koopsom komen nog kosten voor de koper, zoals notariskosten,
belastingen en leges. Zorg dat u ook op de hoogte bent van eventuele
kosten voor de aanleg van infrastructuur, nelektriciteit, riolering,
etc. Denk daarnaast aan vaste lasten zoals vermogensbelasting, gemeentelijke
belastingen en verzekeringskosten. En houd er ook rekening mee dat
er bij een eventuele verkoop, belasting wordt geheven over de waardevermeerdering
van het onroerend goed.
Belastingen
Wanneer u in Marokko een verblijfsvergunning heeft, bent
u juridisch resident. Heeft u geen verblijfsvergunning, maar verblijft
u wel meer dan 183 dagen per kalenderjaar in Marokkodan wordt u
aangemerkt als fiscaal resident. Bij de aankoop van onroerend goed
en bij inkomsten in Marokko krijgen zowel residenten als niet-residenten
met de Marokkaanse fiscus te maken. De belastingen worden geheven
door drie soorten overheden: de nationale, de regionale en de gemeentelijke
overheid.
Hulp
nodig?
Exclusive Property kunt u in contact brengen met juridische en fiscale
specialisten. U wordt professioneel en in de Nederlandse taal begeleid
in het totale traject;
- opstellen hypotheek akte
- begeleiding bij de notaris
- afhandelen inschrijving woning register
- inschrijving hypotheek register
- betaling overdrachtsbelasting
- betaling notaris voor opstellen aktes
- verzekering woning
- openen rekening courant
- taxatie woning
Wilt u meer informatie over juridische en fiscale specialisten?
Neem contact met ons op
Overige
vragen
Al uw overige vragen beantwoorden wij u graag persoonlijk.Meer specifieke
en object georiënteerde vragen zijn pas te beantwoorden als
uw wensen goed in kaart zijn gebracht. Neem contact
met ons op
Veel gestelde vragen =>
Een huis kopen in spanje
Bouwgrond in Spanje, Bouwgrond
in Italië, Bouwkavels in Marokko,
villa's in Spanje, villa's
in Italië, villa's in Marokko, Nieuwbouw villa's in Italië, Marokko en Spanje
|